Blog - Najnowsze informacje o promocjach


21.04
2015
1209

Polska na talerzu

Polska na talerzu

16 kwietnia w Warszawie odbyła się piąta edycja raportu „Polska na Talerzu” przygotowanego przez firmę MAKRO Cash&Carry. Poznaliśmy odpowiedzi na pytania, czy Polacy chętniej sięgają po schabowego czy pizzę? Czy przy wyborze restauracji kierujemy się jakością, czy ceną? Gdzie szukamy rekomendacji dla lokali? Wyniki są naprawdę zadziwiające.

Sektor gastronomiczny w Polsce rozwija się bardzo prężnie. Liczba nowych lokali stale rośnie, co w szczególności można zaobserwować  w dużych miastach, gdzie oferta gastronomiczna jest bardzo zróżnicowana pod wieloma względami jak rodzaj kuchni, cena, wystrój czy lokalizacja. Co najbardziej trafia w nasze gusta i jakie są obecnie trendy w jadaniu poza domem?

Wyniki raportu „Polska na Talerzu 2015” pokazują, że 15% badanych regularnie jada „na mieście”. Warto wspomnieć, że kultura jadania poza domem w Polsce dopiero się kształtuje, przy czym determinującym czynnikiem mającym wpływ  na jej rozwój jest zasobność portfeli. Stąd też cena jaką jesteśmy w stanie wydać na posiłek w lokalu waha się kolejno pomiędzy 10-25 zł (u 52% badanych) lub 26-35  (u 21% badanych).

Kolejne wyniki pokazują, że największą popularnością cieszy się kuchnia polska (56%), potem kolejno włoska (52%) i amerykańska, czyli hamburgery i hot dogi (33% ). Najczęściej odwiedzaną restauracją jest pizzeria, jadają w niej aż 54%. badanych, do restauracji z obsługą kelnerską uczęszcza 48% ankietowanych, a sieci fast food jedynie 39%.Wyniki są bardziej zróżnicowane jeśli chodzi o rodzaj zamawianego dania w lokalu i na wynos.

Zdaniem Agaty Godlewskiej, redaktor naczelnej magazynu Food Service „Pizza pozostaje najbardziej demokratyczną potrawą świata, daniem bezpiecznym (wiemy, czego się spodziewać), tanim oraz szybkim w przygotowaniu – odpowiada więc na najważniejszą potrzebę klienta – wygodę. Kolejną najgorętszą potrawą, której notowania rosną jest burger, a raczej „gourmet burger”, który – podobnie jak pizza – awansował z dania fast food do fast casual. Oznacza to głównie tyle, że składniki dobierane do przygotowania burgera pozyskiwane są od lokalnych dostawców, mięso jest wysokiej jakości, a bułka często wypiekana w zaprzyjaźnionej piekarni wg autorskiej „ .

W ostatnich 2-3 latach zaobserwowano wzrost popularności burgerów szczególnie w dużych miastach. Obecnie  burgerownie znajdują się na drugim miejscu pod względem najczęściej wybieranego lokalu typu „Street Food” (13%.). zaraz za kebabem (50%). Trzecie miejsce przypadło budkom z hot dogami (10%). Mamy świadomość, że cena i dostępność lokali z kebabami, obecnych prawie na każdej ulicy, są decydujące dla wielu osób. Z moich obserwacji wynika jednak, że burgerownie wpisały się w mapę gastronomiczną Polski. Udało nam się przekonać rzeszę ludzi, że jakość produktów i autorskie propozycje są istotą „Street Foodu”, który do tej pory kojarzony był bardziej ze śmieciowym jedzeniem – mówi Bartłomiej Pirkel z kultowego Warburgera. Oferta polskiej gastronomii ulicznej staje się coraz bardziej różnorodna, co przyciąga klientów. Niemal 50% badanych jada w lokalach typu „Street Food”, a 8% należy do grupy stałych ich gości.

Dlaczego wybieramy jedzenie na mieście? Badani jako najczęstszy powód wskazywali na kontekst społeczny - chęć spotkania się ze znajomymi, jak również wygodę oraz oszczędność czasu. Świętowanie specjalnych okazji, takich jak urodziny czy rocznica znalazło się dopiero na 4. miejscu, co oznacza, że nie odwiedzamy już lokali tylko „od święta”. Jadanie „na mieście” zaczyna wpisywać się w nasz codzienny tryb życia, o czym świadczy fakt, że co trzeci badany jada poza domem zarówno w tygodniu, jak i w weekend.

Znani ze swojej przezorności, zanim zjemy w danym miejscu, najpierw szukamy o nim informacji. Jako główne źródła wiedzy służą nam znajomi i rodzina oraz Internet. Ponadto wybierając lokal, kierujemy się przede wszystkim jakością dań (58%). Kolejne kryteria oceny to lokalizacja i cena.

Raport „Polska na Talerzu” dotyczący zwyczajów gastronomicznych Polaków przygotowano na podstawie badania opinii publicznej, przeprowadzonego w marcu 2015 r. przez IQS na zlecenie MAKRO Cash&Carry, metodą CAWI (wywiadów internetowych) na reprezentatywnej próbie 1000 polskich internautów powyżej 15. roku życia

Więcej wpisów z bloga

Nowa promocja Rossmann - Zadbaj o swoją cerę!  2+2 na produkty do pielęgnacji twarzy
Polecamy
09.05
2018
1209

Nowa promocja Rossmann - Zadbaj o swoją cerę! 2+2 na produkty do pielęgnacji twarzy

Promocje Rossmann cieszą się niesłabnącą popularnością. Nic dziwnego – sieć drogerii od kilku sezonów przeprowadza akcje konsumenckie, w czasie których można kupić kosmetyki znanych marek nawet o połowę taniej. Tym razem Rossmann promocjami świętuje 25 lat swojej obecności w Polsce. Pierwsza drogeria powstała bowiem w 1993 roku w Łodzi, przy ul. Piotrkowskiej.

Czytaj więcej »
Dieta przemienna - najważniejsze zasady
Poradnik
17.02
2018
1209

Dieta przemienna - najważniejsze zasady

Jeśli głodówka jest rozumiana jako sposób na oczyszczenie organizmu, nie można nie zgodzić się z tym, że ma ona ogromną wartość. Ta sama głodówka nigdy jednak nie jest zalecana jako sposób n to, by pozbyć się zbędnych kilogramów. Dieta znana też jako dieta 50/50 nie należy więc do tych, które mają szczególnie wielu zwolenników. Okazuje się jednak, że jej pozytywny wpływ na organizm jest coraz częściej potwierdzany, nic więc dziwnego, że osoby odchudzające szukają informacji na jej temat.

Czytaj więcej »

Zobacz wszystkie